Bibliographie

Table des matières

Adelman, C., P. Ewell, P. Gaston et C.G. Schneider. The Degree Qualifications Profile 2.0 Defining U.S. Degrees through Demonstration and Documentation of College Learning, 2014. (Consulté le 19 août 2014).

Altbach, P. G., L. Reisberg et L. E. Rumbley. « Tracking a global academic revolution », Change: The Magazine of Higher Learning, vol. 42, no 4, 2010, p. 30‑39.

Altbach, Philip G., Liz Reisberg et Laura E. Rumbley. Trends in global higher education: Tracking an academic revolution, 2009. UNESCO.

Apprentissage intégré au travail dans le secteur postsecondaire de l'Ontario, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2011.

Australian Workforce and Productivity Agency. Work Integrated Learning Scoping Paper, 2014.

Berdahl, R. O. « Universities and society: mutual obligations », Ontario Universities: Access, Operations and Funding, Toronto, Conseil économique de l'Ontario, 1984.

Blackwell, R., et Helen Higson. « Employer Engagement », Higher Education Quarterly, vol. 68, no 3, 2014, p. 241‑248.

Bogue, E. G., et K. Bingham Hall. Quality and Accountability in Higher Education: Improving Policy, Enhancing Performance. Westport, Praeger Publishers, 2003.

Bogue, E. G., et B. D. Johnson. « Performance incentives and public college accountability in the United States: A quarter century policy audit », Higher Education Management and Policy, vol. 22, no 2, 2010, p. 9‑30.

Borwein, S. The Great Skills Divide, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2014.

Bowen, H. R. Evaluating Institutions for Accountability, San Francisco, Jossey Bass, 1974.

Bragg, D. Ready for College in Colorado: Evaluation of the Colorado SUN and the College Connection program, University of Illinois, Office of Community College Research and Leadership, 2010.

British Columbia Council on Admissions and Transfer. Learning Outcomes and Credit Transfer: Examples, Issues, and Possibilities, Vancouver, British Columbia Council on Admissions and Transfer, 2014. (Consulté le 17 octobre 2014).

Bureau du directeur parlementaire du budget. Évaluation de la situation du marché du travail au Canada – 2014, Ottawa, 25 mars 2014. (Consulté le 27 octobre 2014).

Burning Glass Technologies. Moving the goalposts: how demand for a Bachelor's degree is Reshaping the Workforce. Burning Glass Technologies, septembre 2014. (Consulté le 17 octobre 2014).

Cabinet du Premier ministre. L'Ontario lance l'Initiative pour un gouvernement ouvert [communiqué], 21 octobre 2013. (Consulté le 17 décembre 2014).

Cappelli, Peter. Why Good People Can't Get Jobs. Philadelphie, Wharton Digital Press, 2012.

Carter, I., J. Coyle et L. Donald. « Easing the Transfer of Students from College to University Programs: How Can Learning Outcomes Help? », Revue canadienne d'enseignement supérieur, vol. 41, no 2, 2011, p. 10‑27.

Cedefop. Thematic fiche of making work based learning and apprenticeship attractive for learners and companies, 2013. (Consulté le 24 novembre 2014).

Chambre de commerce du Canada. Un combat que nous n'avons pas les moyens de perdre : préparer les jeunes Canadiens à passer des études à l'emploi, 2014. (Consulté le 27 octobre 2014).

Cisco. Cisco Networking Academy. (Consulté le 16 décembre 2014).

Clark, I. D., G. Moran, M.L. Skolnik et D. Trick. Academic transformation: The forces reshaping higher education in Ontario, Kingston, Queen's University Press, 2009.

Collèges Ontario. Student mobility between colleges and universities, 2009. (Consulté le 27 octobre 2014).

Commission européenne éducation et culture. Le cadre européen des certifications pour l'éducation et la formation tout au long de la vie (CEC), 2008. (Consulté le 17 juillet 2014).

Commission européenne. EU Skills Panorama: Focus on Apprenticeships, 2014.

Commission européenne. Le communiqué de Bruges sur la coopération européenne renforcée en matière d'enseignement et de formation professionnels pour la période 2011-2020, 2010. (Consulté le 26 novembre 2014).

Competency-Based Education Network. Competency-Based Education Network announces initial cohort, 2014. (Consulté le 26 août 2014).

Conference Board. Are They Really Ready to Work? Employers' Perspectives on the Basic Knowledge and Applied Skills of New Entrants to the 21st Century U.S. Workforce. (Consulté le 20 août 2014).

Conseil canadien des chefs d'entreprise. Preliminary Survey Report: the skill needs of major Canadian employers, janvier 2014. (Consulté le 15 août 2014).

Conseil canadien des chefs d'entreprise. Second Survey Report: skills shortages in Canada, mars 2014. (Consulté le 15 août 2014).

Conseil des universités de l'Ontario. Bringing life to learning at Ontario universities, 2014. (Consulté le 18 août 2014).

Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur. Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur (COQES) – Plan de recherche de 2013‐2014, Toronto, 2013. (Consulté le 18 décembre 2014).

Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur. Consortium sur l'évaluation des résultats d'apprentissage du COQES – Université de Guelph. (Consulté le 15 décembre 2014).

Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur. Consortium sur l'évaluation des résultats d'apprentissage du COQES – Collège George Brown. (Consulté le 15 décembre 2014).

Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur. Consortium sur l'évaluation des résultats d'apprentissage du COQES – Université Queen's. (Consulté le 15 décembre 2014).

Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur. Rendement du système d'éducation postsecondaire de l'Ontario, 2013.

Council for Aid to Education. Comparing CLA to CLA+, 2012. (Consulté le 21 mai 2014).

Decock, H., U. McCloy, S. Liu et B. Hu. L'expérience des diplômées et diplômés des collèges de l'Ontario qui poursuivent leurs études – Analyse des résultats du Sondage sur la situation professionnelle et la satisfaction des diplômés de l'Ontario, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2011.

Delplace, Stefan. Lifelong learning within the Bologna Process, 2008. (Consulté le 18 décembre 2014).

Department for Business Innovation & Skills. Go in and Go Far with New Apprenticeships [communiqué], 2014. (Consulté le 28 novembre 2014).

Department for Business Innovation & Skills. Learning from Futuretrack: The Impact of Work Experiences on Higher Education Student Outcomes, 2013.

Department of Education and Skills Ireland. Ministers O'Sullivan and English Announce Renewal of the Apprenticeship System [communiqué], 2014. (Consulté le 27 novembre 2014).

Devins, David. Overview of Work Based Learning in Europe, Leeds Metropolitan University Policy Research Institute, 2013. (Consulté le 25 novembre 2014).

Dion, N., et V. Maldonado. Sont-ils à la hauteur? Des tendances inquiétantes en termes d'alphabétisation des étudiants de l'enseignement postsecondaire, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2013.

Drummond, Don. « Wanted: Good Canadian Labour Market Information », IRPP Insight, juin 2014. (Consulté le 27 octobre 2014).

Economist. « Got skills: Retooling Higher Education », The Economist, 23 avril 2014. (Consulté le 27 octobre 2014).

Else, Holly. « Universities risk missing out on higher apprenticeships », Times Higher Education, 2014. (Consulté le 24 novembre 2014).

Emploi et Développement social Canada. « Système de projection des professions au Canada – projections 2013 », 2013.

Environics Research. « Career Development in the Canadian Workplace », National Business Survey, 2014. (Consulté le 15 août 2014).

Europe Unit Universities UK. Guide to the Diploma Supplement, 2006 (Consulté le 27 novembre 2014).

European Higher Education Authority. Bologna Process-Higher Education-Lifelong Learning, 2014. (Consulté le 18 décembre 2014).

Fain, Paul. « Competency-based Transcripts », Inside Higher Education, 2013. (Consulté le 27 novembre 2014).

Fain, Paul. « Evolution or Mission Creep », Inside Higher Education, 2013. (Consulté le 17 juillet 2014).

Fallis, G. « Rethinking Higher Education: Participation, Research, and Differentiation », School of Policy Studies, Université Queen's, 2013.

Forum économique mondial. Matching Skills and Labour Market Needs: Building Social Partnerships for Better Skills and Better Jobs, janvier 2014. (Consulté le 27 octobre 2014).

Foster, M., J. Strawn et A.E. Duke‑Benfield. Beyond Basic Skills: State Strategies to Connect Low-Skilled Students to an Employer-Valued Postsecondary Education, Center for Law and Social Policy, Inc. (CLASP), 2011. (Consulté le 18 décembre 2014).

G20. G20 Labour and Employment Ministers' Conclusions. Guadalajara, Mexique, 17 et 18 mai 2012. (Consulté le 26 novembre 2014).

Galarneau, D., R. Morissette et J. Usalcas. La situation des jeunes a-t-elle changé au Canada?, Statistique Canada, 2013. (Consulté le 27 octobre 2014).

Globe and Mail. Where are the Jobs? Without good stats, it's bad data in, bad policy out, 11 juin 2014.

Globe and Mail. Our education system is ready for reform, 5 octobre 2012.

Globe and Mail. Transforming the ivory tower: The case for a new postsecondary education system, 5 octobre 2012.

Hagerty, D. J., et T.D. Rockaway. « Adapting Entry-Level Engineering Courses to Emphasize Critical Thinking », Journal of STEM Education: Innovations and Research, vol. 13, n° 2, 2012, p. 25‑34.

Hall, F., et H. Arnold. Intentions et résultats associés aux investissements gouvernementaux dans l'enseignement aux cycles supérieurs pendant une décennie, 2013, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur.

Halliwell, Cliff. Étude IRPP n° 42, No Shortage of Opportunity: Policy Ideas to Strengthen Canada's Labour Market in the Coming Decade, novembre 2013. (Consulté le 27 octobre 2014).

Hango, D. Les diplômés universitaires ayant des niveaux de compétence moindres en littératie et en numératie, Statistique Canada, 2014. (Consulté le 12 décembre 2014).

Harmon, T., N. Ridley et R. Zinn. Workforce Results Matter: The Critical Role of Employment Outcome Data in Improving Transparency of Postsecondary Education and Training, Center for Postsecondary and Economic Success, 2014.

Hazelkorn, E. « Learning to Live with League Tables and Ranking: The Experience of Institutional Leaders », Higher Education Policy, vol. 21, Palgrave Macmillan, Basingstoke, 2008, p. 193‑215.

Higher Education Strategy Associates. Autres temps, autres lieux : L'évolution du baccalauréat dans le monde et la situation en Ontario, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2012.

Humburg, M., R. Van der Velden et A. Verhagen. The Employability of Higher Education Graduates: The Employers' Perspective, Commission européenne, 2013. (Consulté le 18 août 2014).

Initiative de recherche sur les politiques de l'éducation. Graduate earnings by faculty. Université d'Ottawa, 2014.

Institute of Education Sciences. Digest of education statistics: Table 322.10. Bachelor's degrees conferred by postsecondary institutions, by field of study: Selected years, 1970-71 through 2011-12, 2013. (Consulté le 19 août 2014).

International Council for Open and Distance Education. Global Trends in Higher Education, Adult and Distance Learning, 2009. (Consulté le 16 juillet 2014).

Kaiser, F., et E. de Weert. « Access-policies and Mass Higher Education », et Goedegebuure, L. C. J., et F. A. van Vught, « Comparative Policy Studies », dans Higher Education, Utrecht, Centre for Higher Education Policy Studies, 1994.

Khalid, Asma. A different road to work, bypassing college dreams, National Public Radio, 2012, (Consulté le 24 novembre 2014).

Klein, S., R. Benjamin, R. Shavelson et R. Bolus. « The Collegiate Learning Assessment: facts and fantasies », Evaluation Review, no 5, 2007, p. 415‑439

Klein-Collins, R. Sharpening Our Focus on Learning: The Rise of Competency-Based Approaches to Degree Completion, National Institute for Learning Outcomes Assessment, 2013. (Consulté le 18 décembre 2014).

KPMG. Audit School and College Leaver Program. (Consulté le 24 novembre 2014).

Lennon, M. C., et L. Jonker. AHELO : L'expérience de l'Ontario, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2014.

Lennon, M.C. Un équilibre harmonieux : Soutenir le développement des compétences pour une économie du savoir, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2010.

Lennon, M. C. Essai pilote de la CLA en Ontario, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2014.

Lennon, M. C., B. Frank, J. Humphreys, R. Lenton, K. Madsen, A. Omri et R. Turner. L'approche Tuning : Relever et mesurer les résultats d'apprentissage sectoriels dans le système d'enseignement postsecondaire, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2014.

Lerman, R. I. Expanding apprenticeship training in Canada: perspectives from international experience. Conseil canadien des chefs d'entreprise, 2014. (Consulté le 28 novembre 2014).

Lumina Foundation. The Degree Qualifications Profile: A learning-centered framework for what college graduates should know and be able to do to earn the associate, bachelor's or master's degree, 2014.

Maclean's. Students picking 'wrong' fields fail to get big return on their education: poll, 2013.

Makela, J.P., C. Ruud, S. Bennett et D. Bragg. Investigating Applied Baccalaureate Degree Pathways, Champaign, Office of Community College Research and Leadership, University of Illinois at Urbana-Champaign, 2012.

Marcus, J. « Community colleges increasingly adding bachelor's degrees », The Hechinger Report, 10 avril 2014. (Consulté le 16 juillet 2014).

McDaniel, Susan A. et coll. Is the Math Sufficient? Aging Workforce and the Future Labour Market in Canada, 2014 (Consulté le 27 octobre 2014).

Miner, R. People without jobs, jobs without people: Ontario's labour market future, 2010

Miner, R. The great Canadian skills mismatch: People without jobs, jobs without people and more, Miner Management Consultants, 2014.

Ministère de la Formation et des Collèges et Universités. Aider les étudiants à trouver le bon emploi – L'Ontario soutient la mise en relation professionnelle en ligne dans les collèges et les universités [communiqué], 24 septembre 2014. (Consulté le 18 décembre 2014).

Morrow, Adrian. « Ontario to release much more through open data portal », The Globe and Mail, 21 octobre 2013. (Consulté le 16 décembre 2014).

Mourshed, M., D. Farrel et D. Barton. Education to Employment: Designing a system that works, McKinsey and Co, 2013.

National Association of Colleges and Employers. The Skills and Qualities Employers Want in Their Class of 2013 Recruits, 2012. (Consulté le 18 décembre 2014).

National Center for Education Statistics. Digest of Education Statistics 2012. (Consulté le 26 novembre 2014).

Navigator Ltd. Employer Survey Results, Collèges Ontario, 2013.

Neave, G. « On the cultivation of quality, efficiency and enterprise: an overview of recent trends in higher education in Western Europe, 1986-1988 », European journal of education, 1988, p. 7‑23.

Neave, G. The Evaluative State, Institutional Autonomy and Re-engineering Higher Education in Western Europe: The Prince and His Pleasure, Palgrave Macmillan, 2012.

Onink, Troy. « College Co-op Programs Go Global », Forbes Magazine, 27 février 2012. (Consulté le 24 novembre 2014).

Ontario Chamber of Commerce. Emerging Stronger 2014. (Consulté le 15 août 2014).

Organisation de coopération et de développement économiques. Assessment of Higher Education Learning Outcomes: Feasibility Study Report Volume 1 – Design and Implementation, 2013. (Consulté le 15 mai 2014).

Organisation de coopération et de développement économiques. Education at a Glance 2007. (Consulté le 16 juillet 2014).

Pearson, D., J. Sawyer, T. Park, L. Santamaria, E. Van der Mandele, B. Keene et M. Taylor. Capitalizing on Context: Curriculum Integration in Career and Technical Education; A Joint Report of the NRCCTE Curriculum Integration Workgroup, National Research Center for Career and Technical Education, 2010.

Peters, J., P. Sattler et J. Kelland. Apprentissage intégré au travail dans le secteur postsecondaire de l'Ontario : le cheminement de récents diplômés des collèges et universités, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2014.

Peters, Julie, Academica Group Inc. Expériences et perceptions du corps professoral à l'égard de l'apprentissage intégré au travail (AIT) dans les établissements d'enseignement postsecondaire de l'Ontario, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2012.

Prairie Research Associates. Canadian University Survey Consortium 2013 First-Year University Student Survey, 2013. (Consulté le 17 décembre 2014).

Rauhvargers, A. « Global university rankings and their impact », EUA Report on Rankings 2011, Bruxelles, European University Association, 2011. (Consulté le 13 juillet 2014).

Reber, P. J., et K. Kotovsky. « Implicit learning in problem solving: The role of working memory capacity », Journal of Experimental Psychology: General, vol. 126, n° 2, 1997, p. 178.

Russell, Alene. Update on the Community College Baccalaureate: Evolving Trends and Issues. Policy Matters, American Association of Colleges and Universities, 2010. (Consulté le 16 juillet 2014).

Sandell, Neil. Atkinson Public Policy Fellowship Series. Good Work Hunting: In Search of Answers for the Young and Jobless, 2012.

Sattler, P. Apprentissage intégré au travail dans le secteur postsecondaire de l'Ontario, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2011.

Sattler, P., et J. Peters. Apprentissage intégré au travail dans le secteur postsecondaire de l'Ontario : le point de vue des finissants, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2013.

Sattler, P., et J. Peters. Apprentissage intégré au travail et les diplômés du niveau postsecondaire : Le point de vue des employeurs de l'Ontario, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2012.

Schmitz, A., et I. Kanurkas. Les répercussions des tablettes électroniques sur les compétences en rédaction dans les cours de perfectionnement en anglais de niveau collégial, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2013.

Schwartz, Nelson D. « Where Factory Apprenticeship is the Latest Model from Germany », New York Times, 30 novembre 2013. (Consulté le 24 novembre 2014).

Shapiro, B. J., H. T. Shapiro, et coll. Higher education: some problems and challenges in a changing world, Toronto, Conseil des universités de l'Ontario, 1994.

Siemens Canada. Développer le talent dont nous avons besoin pour devenir un pays concurrentiel, une entreprise à la fois [communiqué], 2014. (Consulté le 28 novembre 2014).

Simon, Bernard. Skills development in Canada: so much noise, so little action, Conseil canadien des chefs d'entreprise, décembre 2013. (Consulté le 15 août 2014).

Skolnik, Michael. College Baccalaureate Degrees and the Diversification of Baccalaureate Production in Ontario, 2012. (Consulté le 16 juillet 2014).

Slantcheva‑Durst, S. « Redefining short-cycle higher education across Europe: The challenges of Bologna », Community College Review, vol. 38, n° 2, 2010, p. 111‑132.

Staker, H. The engine behind WGU: Configuration of a competency-based information system, 2012. (Consulté le 16 décembre 2014).

Statistique Canada. Proportion de la population âgée de 25 à 64 ans selon le plus haut niveau de scolarité atteint, Canada, provinces et territoires, 2011. (Consulté le 28 novembre 2014).

Steinberg, Sarah Ayers, et Ethan Gurwitz. Innovations in Apprenticeship: 5 Case Studies that Illustrate the Promise of Apprenticeship in the United States, Center for American Progress, 2014. (Consulté le 27 novembre 2014).

Stewart, G. La formation en apprentissage en Ontario : Étude documentaire et pistes de recherche, Toronto, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2009.

Strawn, J., et A. E. Duke‑Benfield. Beyond Basic Skills: State Strategies to Connect Low-skilled Students to an Employers-Valued Post-secondary Education, Center for Post-secondary and Economic Success, 2011.

Stuckey, J., et D. Munro. The Need to make Skills Work. The cost of Ontario's Skills Gap. Le Conference Board du Canada, 2013. (Consulté le 15 août 2014).

Sun, R., E. Merrill et T. Peterson. « From implicit skills to explicit knowledge: A bottom-up model of skill learning », Cognitive Science, vol. 25, n° 2, 2001, p. 203‑244.

Tal, B., et E. Enenajor. « Degrees of Success: The Payoff to Higher Education in Canada », CIBC Economics, 26 août 2013. (Consulté le 18 décembre 2014).

Tal, Benjamin. « Dimensions of Youth Unemployment in Canada », CIBC Economics, 20 juin 2013. (Consulté le 27 octobre 2014).

TD Economics. Jobs in Canada: Where, What and For Whom?, 22 octobre 2013. (Consulté le 27 octobre 2014).

Tomlinson, M. « Graduate Employability: A Review of Conceptual and Empirical Themes », Higher Education Policy, n° 25, 2012, p. 407‑431.

Townsend, B.K., D. Bragg et C. Rudd. The Adult Learner and the Applied Baccalaureate: National and State-By-State Inventory, 2008. (Consulté le 16 juillet 2014).

Tremblay, K., D. Lalancette et D. Roseveare. Assessment of Higher Education Learning Outcomes Feasibility Study Report Volume 1: Design and Implementation, Organisation de coopération et de développement économiques, 2012. (Consulté le 16 juillet 2014).

United States Department of Education. Office of Vocational and Adult Education. Integrating Industry-Driven Competencies in Education And Training Through Employer Engagement, U.S. Department of Education, 2012. (Consulté le 15 août 2014).

United States Government Accountability Office. SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, AND MATHEMATICS EDUCATION: Assessing the Relationship between Education and the Workforce, 2014. (Consulté le 20 août 2014).

University of Waterloo Centre for Teaching Excellence. E-portfolios explained. (Consulté le 25 novembre 2014).

University of Waterloo. Co-op at Waterloo. (Consulté le 24 novembre 2014).

Usher, Alex, et Linda Green. Bologna and Beyond, Toronto, Educational Policy Institute, 2009.

Usher, Alex. Can businesses Speak Up, Please?, Higher Education Strategy Associates, 25 novembre 2013. (Consulté le 15 août 2014).

Usher, Alex. Trends in Applications, Higher Education Strategy Associates, 14 mai 2014. (Consulté le 27 octobre 2014).

Wagenaar, R. Learning Outcomes: A Fair Way to Measure Performance in Higher Education: The Tuning Approach. Organisation de coopération et de développement économiques, 2008. (Consulté le 17 juillet 2014).

Walters, D., et D. Zarifa. « Earnings and employment outcomes for male and female postsecondary graduates of coop and non‐coop programmes », Journal of Vocational Education and Training, vol. 60, n° 4, 2008, p. 377‑399.

Weingarten, H. « We have to measure literacy and numeracy among university graduates », The Globe and Mail, 12 septembre 2014.

Weingarten, H. Les résultats d'apprentissage, déterminant de l'éducation supérieure, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2014. (Consulté le 18 décembre 2014).

Weingarten, H. Pour évaluer les aptitudes essentielles à la vie personnelle et professionnelle, les anecdotes contradictoires ne suffisent pas, Conseil ontarien de la qualité de l'enseignement supérieur, 2014. (Consulté le 18 décembre 2014).

Weise, M., et C. Christensen. Hire Education: Mastery, Modularization and the Workforce Revolution. (Consulté le 26 août 2014).

Western Governors University. The WGU Story. (Consulté le 16 décembre 2014).

White House Office of the Press Secretary. FACT SHEET – American Job Training Investments: Skills and Jobs to Build a Stronger Middle Class, 2014. (Consulté le 24 novembre 2014).

White House Office of the Press Secretary. President Barack Obama's State of the Union Address, 2014. (Consulté le 24 novembre 2014).

Wilson, T. A Review of Business–University Collaboration, The Government of the United Kingdom, 2012. (Consulté le 27 octobre 2014).

Wiseley, W. C. Effectiveness of Contextual Approaches to Developmental Math in California. A Dissertation Submitted to the Faculty of the Graduate School, Gladys Benerd School of Education, 2009.

Workopolis. Mind the Gap. Workopolis, 2012. (Consulté le 27 octobre 2014).

Wynne, Kathleen. Ouvrons le champ des possibles pour notre gouvernement, 2013. (Consulté le 16 décembre 2014).